Mandecentret udgiver årsberetning 2022

Vi er glade for at kunne præsentere vores årsberetning for 2022, hvor temaet i år er samarbejde. Det er nemlig vigtigt at kunne samarbejde, hvis flest muligt mænd skal have mulighed for at kunne modtage hjælp og støtte, når de befinder sig i en krise og/eller er udsat for partnervold.

Det gælder både samarbejdet mellem mennesker – (eks)partnere, personale og beboer – og mellem institutioner, aktører, organisationer og andre initiativer, der arbejder med de samme problemstillinger.

En af Mandecentrets store samarbejdspartnere er organisationen Lev Uden Vold, som regeringen i 2021 fastsatte skulle varetage en forsøgsordning omkring psykologhjælp. Det betyder, at beboere hos blandt andet Mandecentret, som har været udsat for vold i hjemmet, samt deres børn, er blevet tilbudt op til ti gratis psykologtimer. Omkring en fjerdedel af beboerne har takket ja til tilbuddet, og der har været stor tilfredshed med ordningen. Blandt andet har en tidligere beboer givet udtryk for, at ordningen har haft afgørende betydning for, at vedkommende kunne stå på egne ben igen.

Dette viser, at der er behov for ordningen, der lige nu står til at udløbe ved udgangen af året. Vi synes, det vil være meget beklageligt, hvis ikke ordningen forlænges eller gøres permanent, da vi allerede ser tegn på, at det er gavnligt for vores beboere. Desuden kan vi hjælpe endnu flere mænd i krise, samt indsamle mere viden på området, hvis ordningen fortsætter.

Du kan læse meget mere om ordningen i årsberetningen, som du kan downloade her på hjemmesiden, hvor du kan også læse om Mandecentrets efterforsorg, samt dykke ned i nogle af tallene omkring vores beboeres beskæftigelsesstatus og trivselsudvikling.

Du kan desuden læse mere i Lev Uden Volds rapport ”Når mænd udsættes for vold i nære relationer – en undersøgelse af voldsudsathed blandt mænd på herberger og mandekrisecentre”.

Del denne artikel