Botilbud

Mandecentret har eksisteret siden 2006 og består af syv lokalafdelinger, der ligger i København, Slagelse, Odense, Esbjerg, Aarhus, Randers og Aalborg. 

Samtlige afdelinger har botilbud, der drives efter servicelovens § 109 henholdsvis § 110. Det betyder, at vi tilbyder midlertidigt ophold til kriseramte mænd, uanset om krisen er foranlediget af et samlivsophør eller vold i familien. Det er et grundlæggende krav for at blive indskrevet i botilbuddet, at manden skal have lovligt ophold i Danmark.

Målgruppen for botilbuddet iflg. servicelovens § 110

Mandecentret tilbyder midlertidigt ophold til mænd over 18 år, som er i akut krise og i funktionel eller anden form for hjemløshed på grund af en skilsmisse eller et brudt parforhold. Manden skal have særlige sociale problemer og behov for omsorg, aktiverende støtte og efterfølgende hjælp.

Hvis manden har børn, er det muligt at have dem boende på Mandecentret efter nærmere aftale med mandens hjemkommune. Børnene kan under alle omstændigheder opholde sig på Mandecentret i forbindelse med samvær. De fysiske faciliteter er i samtlige lokalafdelinger vel tilpasset, at børn bor eller opholder sig i tilbuddet. I nogle afdelinger er der f.eks. egentlige familie-værelser, mens det i andre afdelinger er muligt at få tildelt et større værelse, hvor der midlertidigt kan placeres en gæsteseng. Alle afdelinger har legetøj og/eller andre aktivitetsmaterialer, og der foregår en lang række forskellige pædagogfaglige aktiviteter, som børnene kan deltage i sammen med sine respektive fædre.

Under et ophold i vores botilbud er det ikke tilladt at indtage hverken alkohol eller euforiserende stoffer. Hvis en mand, der ønsker at blive indskrevet i tilbuddet, har et misbrug eller en alvorlig psykisk lidelse, skal han være velbehandlet for dette, inden det er muligt at få ophold.  De ansatte i botilbuddet vil altid foretage en individuel vurdering af, hvorvidt den enkelte mand lever op til de formelle krav for et ophold eller ej.

Målgruppen for botilbuddet iflg. servicelovens § 109

Mandecentret tilbyder ophold til mænd over 18 år og deres eventuelt medfølgende børn, hvilke har behov for midlertidigt ophold, omsorg, rådgivning, støtte og beskyttelse pga. udsathed for vold i nære relationer.

Første henvendelse

Ved første henvendelse er det oftest manden selv, som ringer til Mandecentrets hoved­nummer eller direkte til den enkelte lokalafdeling. I nogle tilfælde er det dog en myndighedsrepræsentant eller en pårørende, der henvender sig på vegne af manden.

Ved den første henvendelse har vi fokus på at forstå mandens situation samt få indblik i, hvordan vi bedst kan hjælpe ham. Vi afdækker, om han har behov for midlertidigt ophold, ambulant rådgivning, eller om der er andre aktører og tilbud, der bedre møder mandens behov og kan hjælpe ham i den aktuelle situation. Er manden i målgruppen for botilbuddet, inviteres han til en visitationssamtale i en af vores lokale afdelinger.

Visitation og forventningsafstemning

I visitationssamtalen sker der en grundig udredning af mandens situation med udgangs­punkt i Livshjulet. Livshjulet er Mandecentrets interne redskab, der hjælper med at sikre et helhedsorienteret blik på mandens situation ved at inddrage 12 forskellige områder af livet herunder bl.a. beskæftigelse, uddannelse, helbred, bolig, økonomi mv. Ved hjælp af livshjulet afdækkes således mandens konkrete problemstillinger, men også hvordan de forskellige problemstillinger eventuelt hænger sammen på kryds og tværs.

Visitationssamtalen skal resultere i en vurdering af, hvorvidt manden er i målgruppen for botilbuddet – dvs. om han opfylder de formelle krav – og hvorvidt han skal indskrives i botilbuddet iflg. serviceloven § 110 eller § 109. Under samtalen fortæller vi også om Mandecentret; hvem vi er, hvordan vi arbejder, og hvilke krav vi stiller til beboerne. Vi gør dette for at sikre, at manden har de nødvendige oplysninger, når han skal vurdere, om vi er det rette tilbud for ham. Vi foretager med andre ord en grundig forventningsafstemning, så vi undgår at indskrive mænd, der enten ikke er i Mandecentrets målgruppe eller ikke er indforståede med rammerne for og indholdet i vores tilbud.  

Det kræver meget af en mand at bo på Mandecentret. Han skal deltage aktivt i de indsatser, som tilbydes, og derfor er det vigtigt, at manden forstår, at han ikke blot får et værelse at bo i, men at opholdet også indebærer, at han skal arbejde med det i sin situation, som er svært, selvfølgelig ved hjælp af kompetent rådgivning fra vores ansatte. Det kan bl.a. indebære at bearbejde sorg og savn og at finde løsninger på de praktiske udfordringer, der ofte følger med en skilsmisse/et parbrud. 

Kommunen kan forvente følgende af Mandecentret

Hvis manden indskrives i botilbuddet iflg. serviceloven § 109 eller § 110, orienterer vi mandens betalingskommune skriftligt senest tre hverdage efter, at opholdet påbegyndes. Orienteringen indeholder bl.a. en redegørelse for mandens indskrivningsgrundlag.

Faktura for mandens ophold fremsendes månedligt og bagudrettet. Betalingsbetingelserne er 21 dage netto.

Manden informeres om, at betalingskommunen kan opkræve egenbetaling for opholdet.

Hvis manden vurderes til at være i målgruppen for botilbud iflg. serviceloven, men der ikke er en ledig plads i den afdeling, hvor han har været til visitationssamtale, sørger vi altid for at enten henvise ham til en ledig plads i en af Mandecentrets øvrige relevante afdelinger eller informere ham om andre aktuelle botilbud i området.

Når det gælder botilbud iflg. servicelovens § 109, sørger vi altid for at gennemføre en sikkerhedsvurdering, så manden tilbydes en plads i en afdeling, der svarer til hans og evt. medfølgende børns behov. 

Opholdsplan og kommunalt samarbejde

Når en mand flytter ind på Mandecentret, tildeles han en kontaktperson, der fungerer som hans primære rådgiver og tovholder under opholdet. Hvis manden indskrives i botilbuddet iflg. serviceloven § 109 og har børn, der indskrives sammen med ham, tildeles de den samme kontaktperson.

Kontaktpersonen udarbejder i tæt samarbejde med manden en opholdsplan inden for de første fire uger af opholdet. Opholdsplanen udgør en vigtig grundpille i Mandecentrets indsats, og den udarbejdes med afsæt i det såkaldte livshjul (se ovenfor). Mandens kontaktperson er pennefører for planen, men det er mandens opholdsplan, og derfor skal den udarbejdes i tæt samarbejde med manden for at sikre, at indholdet bliver retvisende og genkendeligt.  

I opholdsplanen beskrives de udfordringer, manden står over for, og han understøttes i at formulere en række realistiske mål for de forandringer, opholdet skal resultere i. Netop i kraft af at opholdsplanen er mandens og udarbejdes i tæt samarbejde med ham, sikres det, at målene er mandens egne og således tager udgangspunkt i hans egne ønsker, behov og forudsætninger. Omdrejningspunktet for målene kan f.eks. være, at manden ønsker at fastholde sin aktuelle beskæftigelse eller igangværende uddannelse på trods af, at han befinder sig i krise, har været udsat for vold i nære relationer og bor midlertidigt i et botilbud.

De konkrete indsatser, som skal iværksættes for at understøtte mandens arbejde henimod sine mål, dokumenteres også i opholdsplanen. Endelig afdækkes mandens boligønsker, og i den forbindelse modtager manden vejledning fra kontaktpersonen i at søge bolig på det almennyttige og private boligmarked. Det er i nogle tilfælde, især i de større byer, en udfordring for manden at finde en passende bolig, der lever op til hans behov og økonomiske råderum. I den forbindelse kan samarbejdet med kommunen have stor betydning bl.a. i forhold til råd og vejledning om muligheden for kommunal boliganvisning.

I udarbejdelsen af opholdsplanen tages der højde for øvrige indsatser, som er eller skal igangsættes for manden og hans evt. medfølgende børn i hhv. kommunal og privat regi. Det er vigtigt for Mandecentret at sikre, at støtten til manden og hans evt. medfølgende børn ikke initierer unødvendige tiltag, der eventuelt allerede er igangsat eller skal igang­sættes hos andre aktører. Der bliver løbende fulgt op på de mål og indsatser, som fremgår af opholdsplanen. Det sker f.eks. i forbindelse med diverse møder herunder bl.a. på mandens statusmøder med sin kontaktperson, samarbejdsmøder mellem kontaktperson og kommunal myndighed mv.

Livshjulet og opholdsplanen udgør således de redskaber, rådgiverne i Mandecentret bruger til at kunne afdække mandens situation, planlægge indsatserne under hans ophold og følge op på de fastsatte mål.

Mandecentret vægter et åbent og konstruktivt samarbejde med kommunen meget højt. Derfor er det vores målsætning at afholde et samarbejdsmøde med mandens kommunale sagsbehandler så hurtigt som muligt efter hans indflytning og på dette møde bl.a. blive enige om rammerne for det videre samarbejde.

Kommunen kan forvente følgende af Mandecentret

Der udarbejdes en opholdsplan sammen med manden inden for fire uger efter indflytning. Hvis manden giver sit samtykke, fremsendes relevante oplysninger fra opholdsplanen til den kommunale sagsbehandler.

Vi understøtter samarbejdet mellem manden og den kommunale myndighed. Derfor deltager vi gerne sammen med manden og kommunal myndighed i udarbejdelsen af en handleplan jf. serviceloven § 141.

Vi tilskynder, at manden opskrives i boligselskaber og er aktivt boligsøgende allerede inden for de første fem hverdage efter hans indflytning. Kun under helt særlige omstændigheder og efter individuel vurdering kan en mand få udvidet tidsfrist til at opstarte sin boligsøgning.

Indsatser

For at manden skal få ro til at arbejde med sin krise og skærme sig fra den vold, han evt. har været udsat for, er det afgørende med en tryg base.  De fysiske rammer er derfor en vigtig del af indsatsen i Mandecentret. Udover at de fysiske rammer er med til at skabe tryghed og ro, danner de også rammen for samværet mellem manden og hans eventuelle børn og indbyder til fællesskab mellem mændene på tværs af deres kriser og baggrunde.

At dele hjem med mænd, der befinder sig i en tilsvarende livssituation, kan give manden en følelse af ikke at stå alene og bidrage til at bekæmpe ensomhed. I dagligdagen på botilbuddet er der fokus på at sikre, at beboerne tager ansvar for fællesskabet, så hverdagen så vidt muligt fungerer uden konflikter. Hvis konflikter opstår, sørger personalet selvfølgelig for at håndtere dem sammen med de involverede mænd. Opholdet kan dermed være med til at styrke mændenes relationelle færdigheder.

Foruden en tryg base med plads til børn får mændene også en kompetent og skræddersyet rådgivning, der omfatter socialfaglige-, pædagogfaglige- og voldsfaglige indsatser samt juridisk rådgivning.  De mænd, som vurderes at have behov for en gruppe-baseret indsats, tilbydes også at deltage i gruppeforløbet 8 mænd 8 uger. Al rådgivning i botilbuddet varetages af kompetente ansatte med forskellige faglige baggrunde såsom socialrådgivere, pædagoger og terapeuter.

Den juridiske rådgivning foretages af frivillige advokater og jurister, der har indgået et samarbejde med Mandecentret om at levere gratis rådgivning primært inden for det familieretslige område.

Socialfaglig rådgivning

Det er obligatorisk for beboerne i botilbuddet at deltage i socialfaglig rådgivning. Målet med rådgivningen er, at manden skal blive motiveret og styrket til at håndtere sin livssituation på egen hånd f.eks. i forhold til beskæftigelse, økonomi og bolig. Mere konkret kan det gælde alt mellem at lægge et budget, søge bolig, uploade et CV til jobcentret eller drøfte mulighederne for at søge en bestemt uddannelse.

For de mænd, som har børn, har den socialfaglige rådgivning også til formål at afhjælpe eventuelle problemer i den enkelte mands samarbejde med f.eks. myndighedspersoner eller den anden forælder. Målet med dette fokus er, at manden skal kunne fortsætte sit forældreskab på trods af skilsmisse, samlivsophør og eventuel vold i familien. Når der arbejdes med forældresamarbejde og konflikter, har vi altid fokus på både at sikre barnets tarv og skabe et godt fundament for, at mændene får en oplevelse af at have et ligeværdigt forældreskab Som en del af dette arbejde indgår også at nedtrappe en eventuel konflikt mellem forældrene.  

Pædagogisk rådgivning og pædagogiske aktiviteter

For mændene i botilbuddet er ensomhed ofte en fast følgesvend. For nogle mænd er det sociale netværk helt forsvundet enten successivt gennem flere år eller mere pludseligt i forbindelse med skilsmissen. For andre mænd kan det være sådan, at de ikke har indviet netværket i den situation, de befinder sig i. Når netværket ikke kender til situationen, og til de tanker og følelser som er forbundet hermed, så kan de heller ikke hjælpe den kriseramte mand.

For at afhjælpe oplevelsen af ensomhed tilbydes mændene at deltage i forskellige aktiviteter under deres ophold. En del af disse aktiviteter afvikles in-house – som f.eks. madlavning og fællesspisning med øvrige beboere, rengøring af hhv. eget rum og fællesarealer – mens andre afvikles ude af huset – som f.eks. kulturelle aktiviteter samt diverse sports- og naturaktiviteter herunder f.eks. sommer- og vinterbadning, overnatning i shelters og dagsture i skoven. En del af aktiviteterne er obligatoriske, mens andre er frivillige, nogle aktiviteter foregår gruppevis, mens andre afvikles individuelt.

Udover at afhjælpe oplevelsen af ensomhed under opholdet i botilbuddet har de forskellige pædagogiske aktiviteter også til formål at vise mændene, hvordan de kan holde sig aktive og indgå i sociale relationer med medmennesker, når de forlader botilbuddet igen og skal klare sig på egen hånd. På den måde kommer de pædagogiske aktiviteter til at fungere som en slags social træningsbane, hvor mændene inden for trygge rammer kan øve sig på, styrke og evt. generhverve sine evner til at indgå i forskellige sociale relationer i forskellige sammenhænge, opnå selvstændighed i sin livsførelse og forbedre sin livskvalitet. Derfor er personalet meget opmærksomme på at skabe en hensigtsmæssig balance mellem at tage hensyn til den enkelte mands ønsker og behov på den ene side og støtte ham til at udfordre sin egen nærmeste udviklingszone på den anden side (se mere nedenfor om faglige tilgange).

I netværksaktiviteterne kan mændene både arbejde med sin krise og få et frirum til at tale om hverdagsting, hvilket kan hjælpe dem med at opretholde en normalitetsfølelse og en forståelse for, at der kan være forskellige måder at reagere og handle på. Udover de forskellige aktiviteter, som tilbydes internt i Mandecentrets regi, støtter vi også mændene til at søge netværk udenfor Mandecentret f.eks. i sportsklubber eller ved at genoptage kontakten til personer, der tidligere har haft en rolle i deres liv.

Voldsfaglig rådgivning

For de mænd, som indskrives i botilbuddet jf. serviceloven § 109, vil der ofte være en række presserende praktiske udfordringer og bekymringer, de skal have hjælp til at tage hånd om, før der er overskud til at bearbejde volden og de traumer, den har medført. Det kan f.eks. gælde at få styr på diverse procedurer og praktikaliteter vedrørende mandens egen og evt. medindskrevne børns sikkerhed.  

I den voldsfaglige rådgivning arbejder Mandecentret med afsæt i en relationel tilgang. Det indebærer, at vi har fokus på at undersøge de dynamikker, der er i spil i den enkelte familie. I samtaler med manden undersøger vi f.eks., hvordan magten kommer til udtryk såvel eksplicit som implicit i hans relation, hvordan volden har udviklet sig over tid, og hvordan parterne typisk reagerer overfor hinanden, når de havner i konflikt. Den relationelle tilgang har den fordel, at vold betragtes som et komplekst fænomen, der ikke kun handler om individuelle handlinger, men også om de relationelle mønstre og magtstrukturer mellem parterne. Når manden lærer at forstå dynamikkerne i den voldelige relation, herunder også egne reaktioner, er han bedre rustet til at genkende mønstre og bryde med volden.

Det psykosociale aspekt

I al den rådgivning, Mandecentret yder til mænd, som er indskrevet i botilbuddet, vil der være et psykosocialt aspekt i større eller mindre grad – det som i livshjulet kaldes ”tanker og følelser”. I Mandecentret læner vi os op af forståelsen, at psykosociale vanskeligheder ikke er enslydende med at have en psykisk/psykiatrisk diagnose. Desuden mener vi, det tjener et bestemt formål at bruge betegnelsen psykosociale vanskeligheder fremfor betegnelsen psykiske problemer. I det psykosociale begreb ligger nemlig en forståelse af, at følelses- og tankemæssige udfordringer er en integreret del af personen og dennes livssammenhænge. Det betyder, at menneskers problemer og symptomer forstås som sociale processer snarere end som noget, der har sin årsag i individet selv. 

I rådgivningen kommer ovenstående bl.a. til udtryk i talemåden, at ”manden har ondt i livet”. Manden har med andre ord ikke kun brug for rådgivning pga. en faktuel social- eller voldsfaglig problemstilling, men er også – i en eller anden grad – belastet af følelsesmæssige udfordringer knyttet til problemstillingen. Rådgivningen skal således både fokusere på den faktuelle problemstilling, men også på de (svære) tanker og følelser, som er forbundet hermed – alt sammen med formålet at forebygge at mandens situation forværres.

Gruppeforløb 8 mænd 8 uger

8 mænd 8 uger er et gruppeforløb for mænd i krise. Konceptet består af otte temaer, som otte mænd sammen arbejder sig gennem i løbet af otte uger og med ledelse af en råd­giver, der er oplært i at facilitere konceptet.

​​​​​​​Struktur og indhold i forløbet er sammensat med det formål at skabe en sammenhæng, hvor mænd i krise i fællesskab kan opnå større indsigt i og forståelse for den krise, de befinder sig i. Herunder ligger også at sætte fokus på, hvordan krisen påvirker mændene, når det gælder f.eks. tiltro til egne evner som partner, mand og eventuelt forælder.

Psykologordning

Ved indskrivning på botilbud efter servicelovens § 109 har manden og evt. medfølgende børn (= børn der opholder sig hos min. 6 dage pr. 14. dag) ret til psykologhjælp. Det er mandens kommune, der skal tilbyde psykologbehandlingen.

Psykologydelsen håndteres lige nu forskelligt fra afdeling til afdeling – alt afhængigt af hvilke muligheder den enkelte afdeling har. Vi arbejder pt. på en mere ensartet løsning. 

Vi bestræber os altid på at finde den bedste løsning for alle parter, og vi vil altid gerne i dialog med kommunerne om løsningen.

Juridisk rådgivning

Juridiske problemstillinger vil ofte fylde meget hos mændene i botilbuddet, uanset om de er indskrevet pga. skilsmisse, samlivsophør eller udsathed for vold i nære relationer. Det er derfor vigtigt, at mændene får hjælp til at tage hånd om disse problemstillinger, så de får ro og overskud til at forholde sig til sin krise og kan fortsætte med at fungere i sin rolle som far.

Målet for den juridiske rådgivning, Mandecentret tilbyder, er primært at få skabt overblik over de juridiske problemstillinger, manden er konfronteret med, og ruste ham til at begå sig i kontakten med myndigheder og eventuelt retssystemet. Efter at have modtaget juridisk rådgivning vil nogle mænd selv være i stand til at håndtere det videre forløb, mens andre er nødt til at søge advokatbistand for at få hjælp i et eventuelt fortsat sagsforløb.

Mandecentrets metodiske ståsted

Mandecentret tilbyder en kompetent og skræddersyet rådgivning, der tager afsæt i følgende faglige tilgange:

  • Den narrative tilgang
  • Empowerment
  • Relations-pædagogisk tilgang
  • Nærmeste udviklingszone (NUZO)
  • Traumebevidst tilgang og endelig
  • Det fælles tredje

Som det fremgår af benævnelserne, er der i Mandecentrets regi ikke tale om metoder i en snæver fortolkning af begrebet. I den praktiske rådgivning og støtte udmøntes ovennævnte ikke i en stringent manualbaseret metodeanvendelse. Tilgangene fungerer derimod som perspektiver og lægges til grund for den måde, hvorpå rådgiverne anskuer mandens og børnenes problemstillinger, planlægger indsatsen samt nærmer sig og arbejder med manden og børnene på for at imødekomme deres individuelle udfordringer, behov og mål. Tilgangene og perspektiverne kommer således i spil i forskellige kombinationer og dosis alt afhængig af, hvad den enkelte mand og hans evt. børn samt den enkelte situation kalder på. Tilgangene og perspektiverne ligger ligeledes til grund for de forskellige positioner, rådgiverne indtager i forhold til mændene og børnene for at støtte og rådgive dem bedst muligt ud fra deres individuelle forudsætninger og behov.

Udover de formelle tilgange, som er nævnt ovenfor, arbejder Mandecentret også med afsæt i de faglige rationaler, der i øvrigt gør sig gældende ift. at drive et tilbud inden for det sociale område, hvor målgruppen består af borgere, der har brug for midlertidigt ophold og behov for støtte til sociale problemstillinger heri indbefattet vold. Herunder skal bl.a. næves etablering af samarbejde med relevante myndigheder. F.eks. lægger Mande­centret stor vægt på at danne et godt og givtigt samarbejde med mandens hjemkommune allerede kort efter indskrivningen. Omdrejningspunktet for samarbejdet er langt bredere end at understøtte og efterleve retningslinjerne i den nye hjemløshedsreform herunder bl.a., hvad angår Housing First, men fokuserer bredt på alle dele af indsatsen omkring manden og hans evt. medfølgende børn.

Udflytning fra botilbud

I Mandecentret arbejder vi for – som nævnt – at mændene flytter i egen bolig så hurtigt som muligt.

Når det skal vurderes, om manden er klar til udskrivning, samarbejder mandens rådgivere med forstanderen for den lokalafdeling, manden er indskrevet i, om at udføre en samlet evaluering af de faktuelle forhold i mandens situation – f.eks. vedrørende bolig, økonomi og beskæftigelse – men også af hans aktuelle fysiske og mentale trivsel og sundhed.

Til de mænd, som er indskrevet i botilbuddet iflg. serviceloven §110 og vurderes at være i risiko for, at krisen reaktiveres i forbindelse med fraflytningen fra Mandecentret, har vi tilbud om efterforsorg efter servicelovens § 110. Hvis vi vurderer, at manden har behov for efterforsorg, er det muligt at tilbyde akut og kortvarig støtte på mellem fire og seks uger og med fokus på mandens etablering i egen bolig og eventuel overlevering til anden støtte.

Takster for år 2025

SEL § 110

Botilbud: 1.950,00 kr. pr. døgn.
Børneværelse: 1.462,50 kr. pr. døgn.

SEL § 109

Botilbud: 2.355,00 kr. pr. døgn.
Børneværelse: 2.355,00 kr. pr. døgn.

Fakturering af børneværelse
Bliver det vurderet, at der er behov for ekstra værelse(r), enten pga. antal børn eller alderen på barnet/børnene, kan der indgås aftale med kommunen om at fakturere for et eller flere børneværelse(r). Dette gælder både for § 109 og § 110 – uagtet om barnet/børnene er medindskrevet på § 109 eller § 110.

Kontakt os for at høre mere om mulighederne.