Forside / Visitation
Visitationspraksis
Mandecentret tilbyder midlertidige botilbudspladser og rådgivning til mænd i krise, jf. Servicelovens § 109 og § 110. Nedenfor findes en samlet beskrivelse af visitationsprocessen, målgrupper og kriterier samt praktisk information til dig som fagperson.
Hvordan visiteres der til Mandecentret?
Mandecentret er selvvisiterende, hvilket betyder, at manden selv kan henvende sig direkte, enten telefonisk, ved personligt fremmøde eller gennem en fagperson, der guider ham hen til den relevante afdeling. Uanset hvordan den første kontakt sker, skal manden altid gennemgå en visitationsproces.
Visitation til botilbud sker via en visitationssamtale, som afholdes af to rådgivere, hvoraf den ene så vidt muligt er den lokale forstander. Formålet med samtalen er at vurdere, om manden er i målgruppen for et ophold – og i givet fald under hvilken paragraf.
Samtalen afdækker samtidig, om Mandecentret er det rette tilbud for manden, og om manden ønsker at indgå i et samarbejde med de vilkår og indsatser, der tilbydes.
Der kræves ikke en henvisning, og kontakten kan ske både fra manden selv, pårørende eller en fagperson. Ved tvivl om målgruppe, kriterier eller proces, opfordrer vi til at ringe til nærmeste afdeling for sparring.
Form og rammer for visitationssamtalen
Visitationssamtalen varer typisk 1-1,5 time og afholdes fysisk i den relevante lokalafdeling. Samtalen tager udgangspunkt i Livshjulet, et redskab der sikrer en helhedsorienteret afdækning af mandens situation på tværs af boligforhold, økonomi, helbred, relationer m.v.
Vi lægger vægt på at møde manden med respekt, lydhørhed og tydelighed – og skabe tryghed i en ofte sårbar og følelsesmæssigt belastende samtale.
Ved samtalens afslutning orienteres manden om det videre forløb.
Mandecentret er godkendt til at modtage mænd og evt. ledsagende børn under følgende målgrupper:
- § 109 – Mænd udsat for vold i nære relationer.
Mænd, som har været udsat for fysisk, psykisk, økonomisk eller anden form for vold i hjemmet, i parforhold eller fra et nært familiemedlem. - § 110 – Hjemløse mænd med sociale problemer som følge af et samlivsophør.
Mænd, som befinder sig i hjemløshed eller funktionel hjemløshed og samtidig har væsentlige sociale problemer, der gør dem ude af stand til at klare sig uden støtte.
Hjemløshed og funktionel hjemløshed
I Mandecentrets arbejde skelnes der mellem hjemløshed og funktionel hjemløshed. Begge grupper kan være omfattet af § 110, men adskiller sig i karakter og grad.
- Hjemløshed defineres som en situation, hvor en person akut mangler en fast bolig og f.eks. overnatter på gaden, i herberger eller midlertidige nødløsninger uden stabile rammer.
- Funktionel hjemløshed defineres som en situation, hvor en person formelt har en bolig, men ikke kan opholde sig i den af forskellige årsager, fx psykiske problemer, traumer eller sociale udfordringer. Som følge heraf vælger personen at opholde sig på gaden, hos venner, på herberger eller i andre midlertidige løsninger. Der kan også være situationer, hvor boligen reelt ikke er tilgængelig, fx hvis den bliver benyttet af andre.
Fælles for begge grupper er, at der foreligger væsentlige sociale problemer, som gør, at manden ikke kan klare sig uden støtte. Det er netop dette behov, der kvalificerer til et ophold under § 110.
Inklusions- og eksklusionskriterier
For at være i målgruppen, skal manden:
- Være selvforsørgende (løn eller offentlig ydelse)
- Ikke have aktivt misbrug (alkohol/euforiserende stoffer)
- Ikke have ubehandlet psykisk lidelse
- Være kognitivt i stand til at indgå i og profitere af tilbuddet
- Ønske at arbejde med sin situation og tage ansvar i samarbejdet
Bemærk: Mandecentret er ikke et akut- eller afrusningstilbud, og vi kan ikke modtage mænd med komplekse psykiatriske problemstillinger, der kræver behandling eller bostøtte i regi af psykiatrien.
Hvornår er en mand ikke i målgruppen?
En mand vurderes ikke i målgruppen, hvis han:
- Har et aktivt misbrug, der står i vejen for deltagelse i tilbuddet
- Har ubehandlede psykiske lidelser med svær funktionsnedsættelse
- Mangler motivation eller evne til at arbejde med sin situation
- Reelt ikke er hjemløs/funktionel hjemløs eller voldsudsat
I disse tilfælde henviser vi til mere relevante tilbud, og vi sikrer, at ingen efterlades uden mulighed for hjælp.
Cirka hver tredje visitation fører ikke til indskrivning. Det skyldes, at vi er specialiserede indenfor vores område, og den specialiserede hjælp skal man være i målgruppen for og være klar til at modtage. Når manden ikke er i målgruppen, og vi desværre må give afslag, er det vigtigt for os, at manden stadig får den rette hjælp. Vi er bevidste om vores ansvar for at hjælpe videre og skulle der være problemstillinger, andre er mere kompetente til at håndtere, vil vi altid sørger for at henvise hertil, da det er vigtigt for, at ingen efterlades uden muligheder for hjælp.
Denne praksis sikrer, at vores ressourcer bruges målrettet, og at kun de mænd, der har behov for et ophold i Mandecentret, bliver indskrevet.
- Alle visitationssamtaler dokumenteres i et internt visitationsskema, som bl.a. indeholder en faglig vurdering af målgruppetilhør, samtykke og centrale livsområder.
- Hvis manden vurderes i målgruppen og skal indskrives, fremsendes et orienteringsbrev til mandens kommune, som foreskrevet i Serviceloven.
- Afgørelsen og den tilhørende dokumentation kan danne grundlag for evt. klage eller aktindsigt.
Mandecentret har skærpet underretningspligt jf. Barnets Lov § 133. Det betyder, at vi som fagpersoner har pligt til at underrette kommunen om bekymringer for et barns trivsel, udvikling eller sundhed, så snart vi får kendskab til eller en begrundet mistanke herom.
Underretning sker uanset samtykke, og manden orienteres om pligten under visitationen. Vi tilstræber at inddrage manden i processen, medmindre hensynet til barnet taler imod det.
Manden selv kan henvende sig, men vi modtager også henvendelser fra fagpersoner og pårørende. Du er som fagperson velkommen til at tage den første kontakt på vegne af manden, hvis du er i tvivl om, hvorvidt han er i målgruppen.
Der aftales en visitationssamtale, som foregår i afdelingen og varer typisk 1-1,5 time. Efter samtalen vurderer den lokale forstander, om manden tilbydes en plads. Hvis manden vurderes i målgruppen, fremsendes et orienteringsbrev til hjemkommunen i henhold til lovgivningen.
Visitationssamtaler foretages af den lokale forstander og en rådgiver. Forstanderen træffer afgørelse om indskrivning, og hvis forhindret kan en udpeget stedfortræder deltage – dog skal forstanderen altid godkende afgørelsen.
Kontakt og sparring
Er du i tvivl om, hvorvidt en mand er i målgruppen, er du meget velkommen til at kontakte os for en faglig drøftelse.
Telefontid alle hverdage mellem 9-15